RECENZE: Star Wars: Síla se probouzí

17. prosince 2015 v 11:41 |  Recenze

Článek může prozrazovat děj. Čtete tedy jen na vlastní nebezpečí.

Po včerejší premiéře nových Star Wars: Síla se probouzí, zkrátka nemůžu jinak. Musím se k tomu vyjádřit a vězte, že rozhodně nebudu toliko chválit, jako tomu v mnohých recenzích je. Pro mě byl tento novodobý pokus o návrat velkým zklamáním jen s několika málo světlými místy. Temná strana nejspíš získala dalšího spojence - režiséra Abramse.

Co se kladů týče, pak na mne nejvíce zapůsobil návrat starých hrdinů (nostalgie funguje), převážně tedy princezny Lei, jakožto milé a silné babičky ve formě. S Hanem Solem tvoří krásný pár v důchodcovských letech a jejich setkání je snad největším dojákem filmu. Škoda jen, že to vydrží pouze malou chvíli. Plusové body určitě získává i hezky zpracovaný R2D2, který ovšem příliš "hereckého" prostoru nedostal. Z droidů je jistě záhodno pochválit také nového BB-8, který svou roztomilostí do značné míry nahrazuje (a rovněž malinko vykrádá) již zmiňovaného klasika R2D2. Celý film jistou měrou zachraňují (jak jinak než) Harrison Ford a nová tvář Daisy Ridley, na kterou se nejen jistě dobře dívá, ale která navíc podává velmi dobrý herecký výkon. Tím však mé nadšení končí.

Zapomeneme-li na herecké výkony a propracované efekty, nezůstane nám z nového dílu téměř nic. Děj si nejspíš lítá někde v daleké galaxii, silných momentů se nedostává a na povrch vyplouvá spíše víc otázek, než odpovědí. Z téměř dvou a půl hodinové stopáže se nedozvídáme nic nového, až na to, kdo je čí otec tentokrát a koho už nejspíš v dalších dílech neuvidíme. Star Wars sedmička by se spíš měla považovat za nějaký úvod k dalšímu dílu, jelikož sama o sobě nemá velkou dějovou linku a hlavní roli zde hraje především zmatek smíšený s očekáváním příchodu princezny, Hana Sola, Žvejka a potažmo i Luka Skywalkera (kterého si stejně nakonec vůbec neužijeme).

Za nejhorší však považuji něco úplně jiného. A to konkrétně pokusy o rádoby vtipné hlášky, jejichž vyznění na mne působilo spíše jako parodie. Být to parodie - byla by skvělá. Ovšem není. Uvnitř mé duše skrytě doufám, že nemístné vtipy působily tak nechutně pouze v českém dabingu a že v originálním znění byly alespoň snesitelné. Snaha přiblížit Hvězdné války mladší generaci se trochu minula s celkovou podstatou tohoto veledíla. Války nemají být lacinou hollywoodskou komedií, nýbrž čímsi jedinečným, co nemá za potřebí uměle nastavované (prý) vtipné hlášky.

Je možné, že se mi dojmy z včerejších ranních hodin ještě rozleží. To však nepředpokládám. Nečekala jsem ani tak něco víc, jako spíše něco jiného, méně populárně stylizovaného. Nemůžu ovšem říct, že by nové Války byly absolutním propadákem. Jen jsou pro mne v té škále všech dílů zatím to nejhorší a nedají se snad brát ani jako samostatný plnohodnotný díl. Achjo.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.